Kiberbiztonság az autóiparban
Kulcsszavak:
funkcionális biztonság, kiberbiztonság, járműrendszerek, járműfedélzeti rendszerek védelmeAbsztrakt
Tanulmányunkban megvizsgáltuk a járművek kiber-fizikai rendszerré válásának és hálózatba kötésének motivációit. A legfőbb motivációk közé tartozik a biztonságos közlekedés és az energiahatékony mobilitás megvalósítása. A járművek hálózatba kapcsolásának több módját is sorba szedve, valamint a járműrendszerek funkcionális- és kiberbiztonságával kapcsolatos észrevételeink alapján egy új biztonság szemléletű tervezési módszert ajánlunk a nemzetközi szabványosításhoz illesztetten az autonóm intelligens járművek és az okos mobilitási rendszer létrehozásához.
In our study, we examined the motivation of vehicles becoming cyber-physical systems and their connection. The mentioned main motivations include safe transportation and energy-efficient mobility. We are also suggesting a new safety and security method by our observations about functional and cyber-safety of vehicles to develop new autonomous intelligent vehicles and a smart mobility system based on the international standards.
Hivatkozások
[2] Hamada, Y., et al. (2018). Anomaly-Based Intrusion Detection Using the Density Estimation of Reception Cycle Periods for In-Vehicle Networks. SAE Int. J. Transp. Cybersecurity Priv., 1(1), 39–56.
[3] Dürrwang, J. et al. (2017). Security Hardening with Plausibility Checks for Automotive ECUs. Icwmc 2017, 38–41.
[4] Continental Co. (2018) Vehicle Control Units in commercial vehicles.
[5] HNTB. (2018). Connected and Automated Vehicles. http://www.hntb.com/Newsroom/Media-Kits/Intelligent-Transportation-Systems. Letöltve: 2018.05.05
[6] HNTB. (2018). The Road to Autonomous Vehicles - 2018.
[7] SAE. (2018). Surface Vehicle Recommended Practice J3016TM, Taxonomy and Definitions for Terms Related to Driving Automation Systems for On-Road Motor Vehicles. 35.
[8] United Nations. (2016). Proposal for draft guidelines on cyber security and data protection. 1–5.
[9] NHTSA. (2018) Automated Vehicles for Safety. https://www.nhtsa.gov/technology-innovation/automated-vehicles-safety. Letöltve: 04-Apr-2018.04.04.
[10] Európai Parlament és a Tanács. (2015). Az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2015/758 rendelete (2015. április 29.) a 112-es egységes európai segélyhívó szolgáltatáson alapuló fedélzeti e-segélyhívó rendszer kiépítésével összefüggő típus-jóváhagyási követelményekről és a 2007/46/EK irányelv. Az Európai Unió Hivatalos Lapja.
[11] E. S. Hunyor. (2018). Alapfelszereltség lesz az autókban a vészhívó. https://www.hirado.hu/belfold/gazdasag/cikk/2018/05/03/alapfelszereltseg-lesz-az-autokban-a-veszhivo/#. Letöltve: 2018.05.20.
[12] Outay, F. et al. (2017).ConVeh: Driving Safely into a Connected Future. Procedia Comput. Sci., 113, 460–465,
[13] Dey, K. C. et al. (2016). Vehicle-to-vehicle (V2V) and vehicle-to-infrastructure (V2I) communication in a heterogeneous wireless network - Performance evaluation. Transp. Res. Part C Emerg. Technol., 68, 168–184.
[14] Gheorghiu, R. A. et al. (2018) Messaging capabilities of V2I networks. Procedia Manuf., 22, 476–484.
[15] Ericsson. (2018). Connected Vehicle Cloud - Under The Hood. https://archive.ericsson.net/service/internet/picov/get?DocNo=28701-FGD101192. Letöltve: 2018.04.08.
[16] Albini A. és Rajnai Z. (2018). General Architecture of Cloud. Procedia Manuf., 22, 485–490.
[17] Attila, A. et al. (2018). IT Infrastruktúra Informatikai Biztonsági Aspektusai. Bánki Közlemények, 1(1), 11-16.
[18] Delgrossi, L. and Zhang, T. (2012). Vehicle Safety Communications. Veh. Saf. Commun.
[19] Connected car. https://en.wikipedia.org/wiki/Connected_car#cite_note-1. Letöltve: 2018.04.18.
[20] Turc, T. et. al. (2017). Web-based Wireless Sensor System for SCADA Environment. Procedia Eng., 181, 546–551.
[21] Federal Ministry of Transport and Digital Infrastructure. (2017). Action plan automated and connected driving.
[22] Mester, Gy. (2018) Autonóm önvezető robot autók. (kézirat)
[23] European Committee for Electrotechnical Standardization. EN 50126-2:2017. European Committee for Electrotechnical Standardization, Brussels, p. 79, 2017.
[24] Schuster Gy. and Terpecz, G. (2011). Járműiparban gyakran alkalmazott fedélzeti buszok,” Repüléstudományi közlemények, 23(2).
[25] Fodor, D. és Szalay, Zs. (2014). Autóipari kommunikációs rendszerek. Pannon Egyetem.
[26] Dobrilovic, D. et al. (2016). A method for comparing and analyzing wireless security situations in two capital cities. Acta Polytech. Hungarica, 13(6), 67–86.
[27] Tokody, D. et al. (2017). Autonóm intelligens járművek helyzete Európában. Köztes Európa Társadalomtudományi Folyóirat A VIKEK Közleményei, 1–2(19–20),199–206.
[28] Schuster, Gy. et al. (2017). Software Reliability of Complex Systems Focus for Intelligent Vehicles. Lecture Notes in Mechanical Engineering (LNME) - Vehicle and Automotive Engineering, K. Jármai and B. Bolló, Eds. Miskolc: Springer Heidelberg, 309–321.
[29] Tokody, D. et al. (2017). An overview of autonomous intelligent vehicle systems. Lecture Notes in Mechanical Engineering (LNME) - Vehicle and Automotive Engineering, K. Jármai and B. Bolló, Eds. Miskolc: Springer Heidelberg, 287–307.
[30] Deloitte GmbH. (2017). Automotive Software Quality What do OEM’s have to consider for the future?, 8, 14.
[31] Abonyi J,. és Fülep, T. (2014) Chapter 3 - Safety critical systems. http://moodle.autolab.uni-pannon.hu/Mecha_tananyag/biztonsagkritikus_rendszerek/ch03.html. Letöltve: 2018.05.18.
[32] Muha, L. (2004). Az informatikai biztonság egy lehetséges rendszertana. Bolyai Szle., 17(4), 137–156.
[33] Pető, R. (2012). Gépjárművek ballisztikai védelme. Hadmérnök, 7(1), 32–39.
[34] Iantovics, L. B. et al. (2017). MetrIntMeas a novel metric for measuring the intelligence of a swarm of cooperating agents. Cogn. Syst. Res., 45, 17–29.
[35] Kassai, K. (2012). Kiberveszély és a magyar honvédség. Hadmérnök, 7(4), 128–141.
[36] Parkinson, S. et al. (2017). Cyber Threats Facing Autonomous and Connected Vehicles: Future Challenges. IEEE Trans. Intell. Transp. Syst., 18(11), 2898–2915.
[37] Hashem Eiza, M. és Ni, Q. (2017). Driving with Sharks: Rethinking Connected Vehicles with Vehicle Cybersecurity. IEEE Veh. Technol. Mag., 12(2),45–51.
[38] Beláz, A. és Berzsenyi, D. (2017). Kiberbiztonsági Stratégia 2.0 - A kiberbiztonság stratégiai irányításának kérdései. NKE Stratégiai Védelmi Kutatóközpont Elemzések, 1-15.
[39] Petit, J. et al. (2015). Remote Attacks on Automated Vehicles Sensors: Experiments on Camera and LiDAR. Black Hat Europe, 1–13.
[40] United States Government Accountability Office. (2016) Vehicle Cybersecurity: DOT and Industry Have Efforts Under Way, but DOT Needs to Define Its Role in Responding to a Real-world Attack.
[41] 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet, a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról. http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=12356.351598. Letöltve: 2018.06.06.
[42] 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet, a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről.” http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=12392.351571. Letöltve: 2018.06.06.
[43] Wooderson, P. (2016). Automotive Cyber Security Testing. Presentation
[44] Schmittner, C. et al. (2016) Using SAE J3061 for automotive security requirement engineering. Computer Safety, Reliability, and Security. SAFECOMP 2016. Lecture Notes in Computer Science, 9923, 157-170. Springer, Cham
[45] Fachot, M. (2017). Protecting road vehicles from cyber attacks. IEC e-tech, https://iecetech.org/issue/2017-03/Protecting-road-vehicles-from-cyber-attacks. Letöltve: 2018.05.20.
[46] Federal Ministry of Transport and Digital Infrastructure. (2017) Report-Ethics-Commission. https://www.bmvi.de/SharedDocs/EN/publications/report-ethics-commission.pdf?__blob=publicationFile. Letöltve: 2018.05.20.
##submission.downloads##
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Bánki Közlemények is loyal to open access for academic work. All the original articles and review papers published in this journal are free to access immediately from the date of publication. We don’t charge any fees for any reader to download articles and reviews for their own scholarly use.
The Bánki Közlemények also operates under the Creative Commons Licence CC-BY-NC-ND. This allows for the reproduction of articles, free of charge, for non-commercial use only and with the appropriate citation information. All authors publishing with the Bánki Közlemények accept these as the terms of publication.