Ergonomics and Similarity Analysis in Highlight of Biometric System Users
Kulcsszavak:
user ergonomics, biometric systems, similarity analysis, 2DM frameAbsztrakt
The number of internet users are increasing day by day, their needs are constantly changing, and therefore the formal-content requirements of the online interfaces have to be adapted to these expectations. The rise in expectations not only marked on the development of traditional, such as commercial or entertainment surfaces, but also on as one of the most important tools of scientific researches, the questionnaire-making pages. The study focuses on two important areas, the formal and content requirements of the questionnaires. These two areas are covered by ergonomics and similarity analysis. On the one hand, the study introduces user ergonomics items in order to understand the needs of users, focusing on questionnaires. On the other hand, it visits the cause-and-effect relationships in the response process of the respondents with the tool of similarity analysis. At the middle of the study is a primary research, what measures the user attitude of biometric identification processes. The study explores the users of the questionnaire through multidisciplinarity, applying the disciplines of social sciences, mathematics and informatics. The results are presented for automation of technique in other area.
Hivatkozások
G. Szentgáli, „AZ EURÓPAI UNIÓ KIBERBIZTONSÁGI TÖREKVÉSEI ÉS SZERVEZETEI I.,” HADMÉRNÖK, pp. 172-179, december 2012.
S. Krug, Ne törd a fejem! Felhasználóbarát webdizájn, Budapest: HVG Kiadó Zrt, 2006.
L. Izsó és M. Antalovits, BEVEZETÉS AZ INFORMÁCIÓ-ERGONÓMIÁBA, Budapest: Budapesti Műszaki Egyetem Ergonómia és Pszichológia Tanszék, 2000.
J. Nielsen, Web-design, Budapest: Typotex, 2002.
A. Leiszter, WEBERGONÓMIA Jakob Nielsen nyomán, Budapest: Typotex, 2011.
N. Bevan, „Quality in use: Meeting user needs for quality,” Elsevier, 49, pp. 89-96, 1999.
A. Abonyi-Tóth, M. Pataki és P. Mátételki , „Bevezetés az info-kommunikációs akadálymentesítés világába I.,” Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány, Budapest, 2011.
C. P. Kvaszingerné , Webdesign, Eger: Eszterházy Károly Főiskola, 2013.
P. Kotler és K. L. Kellen, Marketing menedzsment, Budapest: Akadémia Kiadó Zrt, 2008.
C. Lagerstedt, A. Aurelius, H. Pathirana, C. P. Larsen és O. Findahl, „Understanding Internet User Behavior: Towards a Unified Methodology,” International Journal on Advances in Telecommunications, 5 (4), pp. 153-162, 2012.
J. Ponto, „Understanding and Evaluating Survey Research,” JADPRO, 6 (2), pp. 168-171, 2015.
L. Pitlik, „A hasonlóságelemzés alapjai,” Magyar internetes agrárinformatikai újság, 17 (189), pp. 1-12, 2014.
L. Pitlik, C. Horváth és L. Szabó, „Pénzügyi tudatosság más szemmel, avagy 'hazudj, ha tudsz' a kérdőívezés során,” Magyar internetes agrárinformatikai újság, 14 (158), pp. 1-12, 2011.
G. J. Székely, Paradoxonok a véletlen matematikájában, Budapest: Typotex, 2010.
##submission.downloads##
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Bánki Közlemények is loyal to open access for academic work. All the original articles and review papers published in this journal are free to access immediately from the date of publication. We don’t charge any fees for any reader to download articles and reviews for their own scholarly use.
The Bánki Közlemények also operates under the Creative Commons Licence CC-BY-NC-ND. This allows for the reproduction of articles, free of charge, for non-commercial use only and with the appropriate citation information. All authors publishing with the Bánki Közlemények accept these as the terms of publication.