Kiberbiztonság az autóiparban

Authors

  • Dániel Tokody Óbuda University, Doctoral School on Safety and Security Sciences
  • Attila Albini
  • László Ady
  • Zsolt Marcell Temesvári
  • Zoltán Rajnai

Keywords:

funkcionális biztonság, kiberbiztonság, járműrendszerek, járműfedélzeti rendszerek védelme

Abstract

Tanulmányunkban megvizsgáltuk a járművek kiber-fizikai rendszerré válásának és hálózatba kötésének motivációit. A legfőbb motivációk közé tartozik a biztonságos közlekedés és az energiahatékony mobilitás megvalósítása. A járművek hálózatba kapcsolásának több módját is sorba szedve, valamint a járműrendszerek funkcionális- és kiberbiztonságával kapcsolatos észrevételeink alapján egy új biztonság szemléletű tervezési módszert ajánlunk a nemzetközi szabványosításhoz illesztetten az autonóm intelligens járművek és az okos mobilitási rendszer létrehozásához.

In our study, we examined the motivation of vehicles becoming cyber-physical systems and their connection. The mentioned main motivations include safe transportation and energy-efficient mobility. We are also suggesting a new safety and security method by our observations about functional and cyber-safety of vehicles to develop new autonomous intelligent vehicles and a smart mobility system based on the international standards.

References

[1] WHO. (2015). WHO fact sheet on road traffic injuries. http://www.who.int/violence_injury_prevention/road_safety_status/2015/magnitude_A4_web.pdf?ua=1. Letöltve: 2018.05.20.
[2] Hamada, Y., et al. (2018). Anomaly-Based Intrusion Detection Using the Density Estimation of Reception Cycle Periods for In-Vehicle Networks. SAE Int. J. Transp. Cybersecurity Priv., 1(1), 39–56.
[3] Dürrwang, J. et al. (2017). Security Hardening with Plausibility Checks for Automotive ECUs. Icwmc 2017, 38–41.
[4] Continental Co. (2018) Vehicle Control Units in commercial vehicles.
[5] HNTB. (2018). Connected and Automated Vehicles. http://www.hntb.com/Newsroom/Media-Kits/Intelligent-Transportation-Systems. Letöltve: 2018.05.05
[6] HNTB. (2018). The Road to Autonomous Vehicles - 2018.
[7] SAE. (2018). Surface Vehicle Recommended Practice J3016TM, Taxonomy and Definitions for Terms Related to Driving Automation Systems for On-Road Motor Vehicles. 35.
[8] United Nations. (2016). Proposal for draft guidelines on cyber security and data protection. 1–5.
[9] NHTSA. (2018) Automated Vehicles for Safety. https://www.nhtsa.gov/technology-innovation/automated-vehicles-safety. Letöltve: 04-Apr-2018.04.04.
[10] Európai Parlament és a Tanács. (2015). Az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2015/758 rendelete (2015. április 29.) a 112-es egységes európai segélyhívó szolgáltatáson alapuló fedélzeti e-segélyhívó rendszer kiépítésével összefüggő típus-jóváhagyási követelményekről és a 2007/46/EK irányelv. Az Európai Unió Hivatalos Lapja.
[11] E. S. Hunyor. (2018). Alapfelszereltség lesz az autókban a vészhívó. https://www.hirado.hu/belfold/gazdasag/cikk/2018/05/03/alapfelszereltseg-lesz-az-autokban-a-veszhivo/#. Letöltve: 2018.05.20.
[12] Outay, F. et al. (2017).ConVeh: Driving Safely into a Connected Future. Procedia Comput. Sci., 113, 460–465,
[13] Dey, K. C. et al. (2016). Vehicle-to-vehicle (V2V) and vehicle-to-infrastructure (V2I) communication in a heterogeneous wireless network - Performance evaluation. Transp. Res. Part C Emerg. Technol., 68, 168–184.
[14] Gheorghiu, R. A. et al. (2018) Messaging capabilities of V2I networks. Procedia Manuf., 22, 476–484.
[15] Ericsson. (2018). Connected Vehicle Cloud - Under The Hood. https://archive.ericsson.net/service/internet/picov/get?DocNo=28701-FGD101192. Letöltve: 2018.04.08.
[16] Albini A. és Rajnai Z. (2018). General Architecture of Cloud. Procedia Manuf., 22, 485–490.
[17] Attila, A. et al. (2018). IT Infrastruktúra Informatikai Biztonsági Aspektusai. Bánki Közlemények, 1(1), 11-16.
[18] Delgrossi, L. and Zhang, T. (2012). Vehicle Safety Communications. Veh. Saf. Commun.
[19] Connected car. https://en.wikipedia.org/wiki/Connected_car#cite_note-1. Letöltve: 2018.04.18.
[20] Turc, T. et. al. (2017). Web-based Wireless Sensor System for SCADA Environment. Procedia Eng., 181, 546–551.
[21] Federal Ministry of Transport and Digital Infrastructure. (2017). Action plan automated and connected driving.
[22] Mester, Gy. (2018) Autonóm önvezető robot autók. (kézirat)
[23] European Committee for Electrotechnical Standardization. EN 50126-2:2017. European Committee for Electrotechnical Standardization, Brussels, p. 79, 2017.
[24] Schuster Gy. and Terpecz, G. (2011). Járműiparban gyakran alkalmazott fedélzeti buszok,” Repüléstudományi közlemények, 23(2).
[25] Fodor, D. és Szalay, Zs. (2014). Autóipari kommunikációs rendszerek. Pannon Egyetem.
[26] Dobrilovic, D. et al. (2016). A method for comparing and analyzing wireless security situations in two capital cities. Acta Polytech. Hungarica, 13(6), 67–86.
[27] Tokody, D. et al. (2017). Autonóm intelligens járművek helyzete Európában. Köztes Európa Társadalomtudományi Folyóirat A VIKEK Közleményei, 1–2(19–20),199–206.
[28] Schuster, Gy. et al. (2017). Software Reliability of Complex Systems Focus for Intelligent Vehicles. Lecture Notes in Mechanical Engineering (LNME) - Vehicle and Automotive Engineering, K. Jármai and B. Bolló, Eds. Miskolc: Springer Heidelberg, 309–321.
[29] Tokody, D. et al. (2017). An overview of autonomous intelligent vehicle systems. Lecture Notes in Mechanical Engineering (LNME) - Vehicle and Automotive Engineering, K. Jármai and B. Bolló, Eds. Miskolc: Springer Heidelberg, 287–307.
[30] Deloitte GmbH. (2017). Automotive Software Quality What do OEM’s have to consider for the future?, 8, 14.
[31] Abonyi J,. és Fülep, T. (2014) Chapter 3 - Safety critical systems. http://moodle.autolab.uni-pannon.hu/Mecha_tananyag/biztonsagkritikus_rendszerek/ch03.html. Letöltve: 2018.05.18.
[32] Muha, L. (2004). Az informatikai biztonság egy lehetséges rendszertana. Bolyai Szle., 17(4), 137–156.
[33] Pető, R. (2012). Gépjárművek ballisztikai védelme. Hadmérnök, 7(1), 32–39.
[34] Iantovics, L. B. et al. (2017). MetrIntMeas a novel metric for measuring the intelligence of a swarm of cooperating agents. Cogn. Syst. Res., 45, 17–29.
[35] Kassai, K. (2012). Kiberveszély és a magyar honvédség. Hadmérnök, 7(4), 128–141.
[36] Parkinson, S. et al. (2017). Cyber Threats Facing Autonomous and Connected Vehicles: Future Challenges. IEEE Trans. Intell. Transp. Syst., 18(11), 2898–2915.
[37] Hashem Eiza, M. és Ni, Q. (2017). Driving with Sharks: Rethinking Connected Vehicles with Vehicle Cybersecurity. IEEE Veh. Technol. Mag., 12(2),45–51.
[38] Beláz, A. és Berzsenyi, D. (2017). Kiberbiztonsági Stratégia 2.0 - A kiberbiztonság stratégiai irányításának kérdései. NKE Stratégiai Védelmi Kutatóközpont Elemzések, 1-15.
[39] Petit, J. et al. (2015). Remote Attacks on Automated Vehicles Sensors: Experiments on Camera and LiDAR. Black Hat Europe, 1–13.
[40] United States Government Accountability Office. (2016) Vehicle Cybersecurity: DOT and Industry Have Efforts Under Way, but DOT Needs to Define Its Role in Responding to a Real-world Attack.
[41] 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet, a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról. http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=12356.351598. Letöltve: 2018.06.06.
[42] 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet, a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről.” http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=12392.351571. Letöltve: 2018.06.06.
[43] Wooderson, P. (2016). Automotive Cyber Security Testing. Presentation
[44] Schmittner, C. et al. (2016) Using SAE J3061 for automotive security requirement engineering. Computer Safety, Reliability, and Security. SAFECOMP 2016. Lecture Notes in Computer Science, 9923, 157-170. Springer, Cham
[45] Fachot, M. (2017). Protecting road vehicles from cyber attacks. IEC e-tech, https://iecetech.org/issue/2017-03/Protecting-road-vehicles-from-cyber-attacks. Letöltve: 2018.05.20.
[46] Federal Ministry of Transport and Digital Infrastructure. (2017) Report-Ethics-Commission. https://www.bmvi.de/SharedDocs/EN/publications/report-ethics-commission.pdf?__blob=publicationFile. Letöltve: 2018.05.20.

Downloads

Published

2018-09-28

Issue

Section

Critical Infrastructure and Cyber Protection (Kritikus infrastruktúra)